Google
 

Pazar, Aralık 10, 2006

Çay Kültürü... Çay'ın Tarihçesi

Çay...
Nice efsanelere konu olmuş geçmişiyle, diyar diyar gezerek günümüze kadar ulaşan büyülü sıvı... Uğradığı her durakta iz bırakarak, farklı kültürlerce içselleştirilerek yolculuğuna devam eden, ettikçe de adına has kendi kültürünü müjdeleyen... Japon Çay SeramonisiDünyada "çayın babası" olarak bilinen Dharma'dan yola çıkarak yüzyıllar içinde çeşitli evrimler geçirip günümüze kadar ulaşan çay geleneği, Japonya'da çay seramonisi adı altında işlenmeyi sürdürüyor. Günlük çay ritüellerini felsefeleriyle harmanlayarak kültürlerine yansıtan Japonlar, çay içme ve ikram etme eylemine, kattıkları estetikle başlı başına bir sanat, düşünsel zenginlikle başlı başına bir ayin boyutu kazandırmışlar. Tipik bir Japon evinin özel dizaynlı bahçesinin en sade bölümünde sadece çay törenlerinde kullanılmak üzere özel tasarlanmış Hoshoan adı verilen küçük bir ev bulunur. Alçakgönüllü olma esasını hatırlatmak amacıyla ancak eğilerek girilebilecek kadar küçük tutulmuş kapısından bu eve girerken erkeklerin silah, bayanların da zinet eşyaları ile girmeleri yasaklanmıştır. Bu yasak, dünya zenginliği ve gücünden arınarak tevazuya bürünmeyi simgelerken, eşya ve detaya boğulmadan döşenmiş ev de bunu destekler nitelikte son derece sade çizgilere sahiptir.
İngiliz Beş Çayı:
Fransa ve Hollanda'dan sonra İngiltere'ye sıçrayan çay çılgınlığı, 16. yüzyıldan 17. yüzyıla geçiş süreci içinde 10 yıl gibi kısa bir dönemde 6'ya katlayan ithalatı ve tüketimiyle İngiliz toplumumun her seviyesinden insan tarafından rağbet gördüğünü gözler önüne sermektedir.Yazinin tamami icin lütfen Tiklayiniz.
Çay'ın Tarihçesi:


Evrende başlangıçta su vardı...İçine bir gün bir yaprak düştü...Çay oldu.. İşte yaklaşık beş bin yıllık tarihiyle yapraktan demliğe bir bardak çayın öyküsü böylelikle başladı...Yazinin devami icin Tiklayiniz...





32 yorum:

Schatz Insel dedi ki...

Merhaba sonia abla izninizle abla diyecegim umarim iyisinizdir sayfaniz hergeldigimde ayri güzel oluyor ellerinize saglik.Saglikli mutlu güzelliklerle dolu bir hafta diliyorum sevgiler

---OPTiO--- dedi ki...

caysiz bi hayat düsünemiyorum..ben tam bi cay koligim diyebilirim.hergün bi demlik muhakkak icerim bazi günler iki hatta üc bile ictigim olur..caysiizz olmaz..özelliklede biz karadenizlilerin vazgecilmezidir..suandada cayim yanimda..ohhh :) verdigin güzel bilgiler icin tesekkürler..

OUR BEAUTIFUL HOUSE&GARDEN dedi ki...

Schatz Insel, hosgeldin canim. Sayfayi begenmen mutlu etti beni. Sen nasil istiyorsan icinden geldigi gibi söyliyebilirsin. Herzaman beklerim sevgilerimle...

OUR BEAUTIFUL HOUSE&GARDEN dedi ki...

Optio biz de cayi cok severiz. Sabahtan aksam yatincaya kadar bitmez cayimiz. Bizim dedelerimiz ninelerimiz tencereyle yaparmislar cayi. Cok sevilirmis o zamanlarda da cay...

---OPTiO--- dedi ki...

hakikaten öyle...cay sevilmez mi ya :)

Adsız dedi ki...

Sonia merhaba, çay sanırım hepimiz için olmazsa olmazlarından. ben gün boyu sürekli çay içmem ,ama belli zamanlarda keyifle ,demli mis gibi kokan taze çayımı zevkle içerim. laleler harika, bu rengi ve tonlarını çok severim. iyi haftalar hoşca kal

Adsız dedi ki...

Canım benim önce sayfanın yeni yüzü bir harika olmuş bunu kesin söylemem lazım nefis nefisssss, bu renkleri nasıl severim bilirsin..

Canım ben haftasonu yoktum bugün de tedavim için gittim tamam ağrı eşim yüksektir ama bayağı keyfimi kaçırdı..Neyse görüşürüz sonra ben iyiyim şimdilik çooook öpüyorum seni cnm benim..

OUR BEAUTIFUL HOUSE&GARDEN dedi ki...

optio hosgeldin canim. Cay sevilmez mi hic:)) tabi sevilir. Birde yaninda Türkiye simidi oh degme keyfimize...

OUR BEAUTIFUL HOUSE&GARDEN dedi ki...

Mamilacim bende belli zamanlarda belli ölcüde icerim cayimi. Hani baya da tiryakiyimdir yani. Sevgiler canim...

OUR BEAUTIFUL HOUSE&GARDEN dedi ki...

Benar, hosgeldin canim. Verdigin bilgilere tesekkürler.
Merak etmistim seni. Sayfami begendigine sevindim. Benim de hosuma gitti bu sekilde.
Sevgiler canim...

Serpilce dedi ki...

Sevgili Sonia,
İyiki suyun içine bir yaprak düşmüş de çay olmuş.
Çayı bende çok severim.tek başıma bile olsam demlerim çayımı.Çay benim içinde olmassa olmazlardandır.

Ayrıca bloğunun yeni hali çok güzel olmuş.
Güzelliklerle dolu bir hafta dilerim.

Damak Tadı dedi ki...

Sevgili Sonia'cığım,
Canım benim sayfam harika olmuş ellerine gönlüne sağlık..Benim için yorulan o parmaklarını öperim ben..Çok ama çok güzel olmuş zevkinden dolayı da teşekkürler tebrikler..
Canım çok zahmet verdim benim için emek verdin hakkını helal et lütfen..

Gelelim çay'a,çaysız bir hayat asla ama asla düşünemiyorum..Ne çay benden ne de ben çaydan vazgeçebilirim.Günlük tüketimim fincanla olduğun için kesin 20 bardağın üzerindedir.Belki fazlası da vardır.(Allahtan çocukluğumdan beri şeker kullanmıyorum)Birde evde stokların başında çaylar gelir bizde.Çeşit çeşit çaylar hele onları harmanlamak çok zevk verir bana.)))

Canım çayın tarihçesini de öyle güzel anlatmışın ki ellerine sağlık.Hepimiz sayende bilgi dağarcığımızı zenginleştiriyoruz..
Çok çok teşekkürler..Sayfan sana yakışır şekilde olmuş canım,laleyle arka fon rengi bittim inan..Sen tek kelime ile Supersinn...
Ayrıca çok güzel şeylerde eklemişsin ellerine gönlüne sağlık tekrardan..İnan çok mutlu oldum..

Sana ve ailene mutlu bir hafta diliyorum,sevginiz bol ışığınız aydınlık olsun canım arkadaşım..
Kocaman öpüyorum seni..

OUR BEAUTIFUL HOUSE&GARDEN dedi ki...

Serpilcim hosgeldin canim. Cay hepimizin vazgecilmezi dogru söylüyorsun canim. Sevgiler...

OUR BEAUTIFUL HOUSE&GARDEN dedi ki...

Sevgili Gül, ben sadece elimden geleni yaptim. Yardimci olabildigim icin de mutluyum. Güle güle kullan canim sevgiler....

---OPTiO--- dedi ki...

offff..türkiye simidi..ne iyi giderdi simdi :))

OUR BEAUTIFUL HOUSE&GARDEN dedi ki...

Optio, haklisin canim. Burada ne o cayin tadi nede simidin lezzeti var. Ah Istanbul ah!
Simdi Emirganda olacaktik oradaki cayin tadi biryede yok. Ama bizim bahceye gelen misafirlerde bahcede ictikleri cayin tadini biryerde bulamadiklarini söylüyorlar...

---OPTiO--- dedi ki...

emirgan evett ;)) yaaa...bahcedede sakin bana böylee semaverde cay ictiginizi söyleme...ayy bayilirimmm...yazin gelirim bi cayini icmeye..yolum o tarafa düserse yani :)) hehe nasilda havaya girdim di mi :D

Adsız dedi ki...

canım ya şu çayı ve simiti gördüm ya rsmen bittim pc başında simiti ne kadar çok severim anlatamam sana helede şöyle burma burma tam istanbul simidi olacakki yemede yanında yat çay tiryakisi sayılmam ama severimde :)))öpüyorum canım

Adsız dedi ki...

ne keyif oldu,tam elim de bir bardak çay varken yazını okumak.Yanın da simit de olsa kaymaklı ekmek kadayıfı gibi olacaktı ama...Benim için çayın yerini hiç bir içecek tutamaz.Şöyle ince belli ,bardak ta küçük olacak ama.Fincan da içmek aynı keyfi vermiyor bana.Sevgilerimle soniacım

Ferhanca dedi ki...

çaysız hayat olurmu... çayın keyfini hiç bir şey vermiyor.. ben şu yeşil çayada sinir oluyorum . herşeyin yeri farklı.. simit ve çay harika ikili..sevgiler..ferhan

Adsız dedi ki...

Çay ve simit. Vazgeçilmez ikili. Buda türk toplumuna özgün bir alışkanlık herhalde dimi. Yazımı yazarken bile çay içtiğime göre...... :)

Adsız dedi ki...

Ayy hatun ben seni yerimmmmmm :-)) Şimdi arkadaşlarda ne oluyor bu kadına!! niye yiyor Sonia yı diyecekler biliyorum :-)) Ama ne yapayım yorumunu okuyunca aynı hızla buraya gelip içimden geleni söyledim.. Varya senin o kurabiyenin kokusunu duymana hacet bile kalmadan "hadi bir kurabiye yapayım yanına da bir börekle bir de şöyle acılı bir kısır" deyipppp seni baştan çıkarır :-) öğlenden sonramızı beraber geçirirdik ahhhh ahhh sen kendine diyorsun ama benim üstüme tanımam hayal kuranı :-)) benden ne senaryolar çıkar, hele dostlarımla beraber geçireceğim zamanlar için kurduğum hayaller..Sana daha önce bahsetmiştim değil mi? ilk karşılaşmamızı hayal ettim diye bir de anlatmıştım sana bir güzel :-))) Şimdi ben biraz daha eklemeler yapayım eee az kaldı bak 2007 ye girmek üzereyiz hahahayyy az kaldı az..

Öptümmmmmmmm seni cnm benim..

OUR BEAUTIFUL HOUSE&GARDEN dedi ki...

Optio, memnuniyetle...
Yolun düsmese bile özel olarak gel 9okm uzagimdasin bahceye...Yazin mutlaka beklerim...

OUR BEAUTIFUL HOUSE&GARDEN dedi ki...

Nancycim, orada bu tadi bulabilirsin. Bizde yaratmaya calisiyoruz burada sevgiler canim...

OUR BEAUTIFUL HOUSE&GARDEN dedi ki...

Lalecim, cok haklisin canim. Söyle ince belli bardakta demli cay bide dostlar varsa yaninizda degmeyin keyfimize...

OUR BEAUTIFUL HOUSE&GARDEN dedi ki...

ferhan hosgeldin bizim demli cayin yerini hicbir cay tutmaz tabi. Hic unutmam Erdekte tatil yapmistik. Orada bir caybahcesinde cay icmistik. O kadar lezizdi ki anlatamam. Aksamlari hususi cay icmeye gider olmustuk...

OUR BEAUTIFUL HOUSE&GARDEN dedi ki...

Sevgili arkadasim Benarim, bu mesaja ne cevap yazilir simdi.
Seni seviyorum.... Can dostum.

Adsız dedi ki...

Sonia, Gürcülerde çaya çay diyor:)) Bende çay molamda sana bu yorumu yapıyorum:)
Bide ben artık beta blogger oldum, bloggerlara yorum bırakamıyorum:(

Adsız dedi ki...

Yukarıda ki, Anonymous benim Tiflis'li Cadı!

Adsız dedi ki...

Sonia, Gürcülerde çaya çay diyor:)) Bende çay molamda sana bu yorumu yapıyorum:)
Bide ben artık beta blogger oldum, bloggerlara yorum bırakamıyorum:(

Adsız dedi ki...

Yukarıda ki, Anonymous benim Tiflis'li Cadı!

akçahan dedi ki...

Elimde bir bardak çay varken girdim bloguna faydalı ve güzel bir yazıydı, teşekkürler Ablacığım.